مزایای ناشناخته پسته برای بدن و سلامتی شما

مزایای ناشناخته پسته برای بدن و سلامتی شما

“مزایای ناشناخته پسته برای بدن و سلامتی شما”


بسیاری ممکن است فکر کنند که پسته فقط یک نوع میوه خشک است. اگر شما در مورد این خشکبار تحقیق کنید، از مزایای فراوان آن مطلع خواهید شد.

آجیل اساسا دانه درختان باده گرده افشان است. یک درخت نر گرده را با باد می فرستد. پس از رسیدن به درخت ماده و گرده افشانی، ماده شروع به تولید آجیل از در ۵ سال بعد می‌کند. این گیاه می‌توانند تا ۲۰۰ سال عمر کند.

این نوع درختان در آسیای مرکزی و میانه رشد می‌کنند. اما در حال حاضر شما آنها را در کشورهای مدیترانه، هند، سوریه، لبنان، یونان، پاکستان، استرالیا، ایالات متحده آمریکا نیز می‌بینید. از سال ۶۰۰۰ قبل از میلاد پسته شناخته شده بود.

 

پسته یکی از سالم‌ترین میوه های خشک است که می‌توانید مصرف کنید. کالری‌های پسته برابر ۵۷۱ کیلو کالری و هر ۱۰۰ گرم پسته شامل تغذیه زیر می‌باشد:

  • چربی = ۴۵٫۴۴ گرم
  • کربوهیدرات = ۲۸ گرم
  • پروتئین = ۲۱٫۶ گرم
  • اسیدهای چرب امگا ۳ = ۲۶۲ میلی‌گرم
  • اسیدهای چرب امگا ۶ = ۱۳۶۳۶ میلی‌گرم
  • چربی‌های غیر اشباع = ۱۳٫۹ گرم
  • چربی‌های غیرمستقیم = ۲۴٫۲ گرم
  • فیبر = ۱۰٫۳ گرم
  • شکر = ۷٫۸ گرم
  • ویتامین A = مقدار ۵۵۳ IU
  • ویتامین C = مقدار ۵ میلی گرم
  • ویتامین K = مقدار ۱۳٫۲ میکروگرم
  • ویتامین E = مقدار ۲۲٫۶ میلی گرم
  • تیامین = ۰٫۸۷ میلی گرم
  • ریبوفلاوین = ۰٫۱۶۰ میلی گرم
  • نیاسین = ۱،۳ میلی گرم
  • اسید پانتوتنیک = ۰٫۵۲۰ میلی گرم
  • پرییدوکسین = ۱٫۷ میلی گرم
  • فولات = ۵۱ گرم گرم
  • کلسیم = ۱۰۷ میلی گرم
  • مس = ۱٫۳ میلی گرم
  • منگنز = ۱٫۲ میلی گرم
  • فسفر = ۳۷۶ میلی گرم
  • آهن = ۴٫۱۵ میلی گرم
  • منیزیم = ۱۲۱ میلی گرم
  • سلنیوم = ۷ گرم گرم
  • روی = ۲٫۲ میلی گرم
  • سدیم = ۱ میلی گرم
  • پتاسیم = ۱۰۲۵ میلی گرم
  • کاروتن = ۳۳۲ میکرو گرم
  • لوتئین و زیزانزین (zeaxanthin) = مقدار ۱۰۲۵ میکرو گرم

 

مزایای پسته

۱- حفاظت از قلب

خوردن منظم پسته باعث کاهش کلسترول و تری گلیسیرید در بدن می‌شود. همچنین سطح کلسترول مفید و سطح HDL با مصرف منظم این آجیل افزایش می‌یابد. با ویتامین E کافی و محتوای آنتی اکسیدان‌ها، التهاب عروق خونی را کاهش می‌دهد و از این رو خطر بیماری‌های قلبی را کاهش می‌دهد.
اسیدهای چرب غیر اشباع آن از قلب محافظت می‌کند خطر سکته مغزی و بیماری‌های قلبی عروقی را دفع می‌نماید. همچنین سطح فشار خون را در بدن تحت کنترل نگه می‌دارد.

 

۲- تنظیم سطح قند خون

مصرف منظم پسته ها در حفظ سطح قند خون کمک شایانی می‌نماید. این مورد عمدتا به دلیل محتوای بالای فسفر آن است. فسفر در تقسیم مولکول‌های پروتئینی پیچیده به اسیدهای آمینه (از این طریق اجتناب از هیپرگلیسمی یا سطح بالای قند خون) بسیار مفید است.

 

۳- بهبود وضعیت کم‌خونی در بدن

در افزایش جریان خون در سراسر بدن و افزایش میزان اکسیژن در سلول کمک بزرگی می‌نماید. ویتامین B6 موجود در پسته در افزایش شمار هموگلوبین بسیار موثر است.

 

۴- موثر در کاهش وزن

پسته کم کالری‌ترین و بهترین میوه خشک برای شما در رژیم غذایی برای کاهش وزن هستند. این خشکبار دارای محتوای فیبر بالا و چربی اشباع کم است که این باعث می‌شود به عنوان غذای ایده آل محسوب گردد.

۳۰ گرم پسته حاوی حدود ۳ گرم فیبر است. پس از خوردن آن، احساس گرسنگی کمتری می‌کنید و از خوردن غذاهای دیگر جلوگیری می‌نماید. محتوای پروتئین بالای آن، متابولیسم را تسریع و در سوزاندن چربی بسیار موثر است.

 

۵- حفاظت در برابر انقباض ماكولا (Macular)

همانطور که سن بالا می‌رود ممکن است دچار دژنراسیون ماکولا شوید. پسته حاوی آنتی اکسیدان‌های کاروتنوئیدی لووتیان و زاکسنتین می‌باشد که رادیکال‌های آزاد را از بین می‌برد و چشم‌ها را در برابر اختلالات مرتبط با سن محافظت می‌کند.

ماکولا مسئول دید مرکزی و وضوح آن است. اگر دچار دژنراسیون ماکولا شده باشید، در نواح مركزي ديد چشم تار و لكه‌هاي سياه به‌وجود مي‌آيد. بنابراین، اختلالات بصری و نابینایی در سالمندان را می‌توان از طریق مصرف منظم پسته، کم کرد.

 

۶- افزایش ایمنی بدن

ویتامین B6 موجود در پسته، به افزایش اکسیژن در بدن برای همه سلول‌ها کمک می‌کند. همچنین میزان هموگلوبین و ایمنی بدن را برای مبارزه با بیماری‌ها بهبود می‌بخشد. این ویتامین گره‌های لنفاوی را تغذیه و از این رو WBC‌ها در بدن بهبود یافته و بدن با عفونت مبارزه می‌کند.

 

۷- بهبود سیستم عصبی در بدن

مولکول‌های پیام‌رسانی سیستم عصبی نیازمند اسیدهای آمینه برای توسعه خود هستند. این، به نوبه خود، از ویتامین B6 موجود در پسته تامین می‌گردد. این ویتامین به حفظ پوسته بیرونی اعصاب کمک و به عنوان میلین شناخته می‌شود.

 

۸- حفاظت شادابی پوست

ویتامین E موجود در پسته به حفظ پوست سالم کمک می‌کند. این ویتامین برای تغذیه سلول‌های پوست و رفع مشکلات ناشی از اشعه‌های UV قوی، آفتاب سوختگی و سرطان پوست مفید است. این باعث می شود پوست لطافت خود را از دست ندهد و از چین و چروک و خشکی جلوگیری می‌کند.

 

۹- تاخیر در پیری

آنتی اکسیدان‌های غنی و محتوای ویتامین E به شما کمک می‌کند تا سالم و بدون بیماری باشید. این امر با خنثی‌سازی رادیکال های آزاد در بدن و تاخیر انداختن پیری، انجام می‌گیرد.

 

۱۰- محافظت در برابر سرطان ها و عفونت ها

فیتو شیمیایی (phytochemicals)، کاروتن و ویتامین E موجود در پسته، خطر ابتلا به سرطان را کاهش می‌دهد و همچنین در مبارزه با عفونت ها نیز مفید هستند. این سرطان‌ها شامل سرطان سینه، سرطان دهانه رحم، سرطان پروستات و سرطان معده می‌شود.

 

۱۱- تقویت رشد مو

اسیدهای چرب موجود در پسته، فولیکول‌های مو را تقویت و باعث رشد مو از ریشه می‌شوند. مصرف پسته به طور منظم در جلوگیری از ریزش مو کمک می‌کند.

 

۱۲- تامین کننده انرژی فوری موردنیاز

این یک ابزار خوب برای تأمین انرژی فوری برای زنان و کودکان خسته است. این خشکبار فشار خون، قند خون و تعداد هموگلوبین را تحت کنترل نگه می‌دارد. از این رو هیچ علتی برای سرگیجه یا خستگی وجود نخواهد داشت.

 

۱۳- تنظیم حرکات روده

فیبر رژیمی در پسته، حرکات روده مناسب و انتقال آسان حرکت را تضمین می‌کند. بنابراین مسائلی مانند یبوست برای شما ایجاد نمی‌گردد.

 

۱۴- رفع التهاب در بدن

محتوای ویتامین A و ویتامین E موجود در پسته باعث کاهش التهاب که علت بیماری‌های مختلف بدن است، می‌شود.

 

۱۵- حاوی آرژنین

پسته حاوی مقدار خوبی از آرژنین است. این ماده سوخت و ساز و اکسید نیتریک را در بدن افزایش می دهد. همچنین این ماده مانع ایجاد پلاک در شریان‌ها می‌شود.

 

لطفا نظرات خود را در مورد این پست با ژورنال تکنولوژی ژوریت در میان بگذارید…

 

البته شما از طریق لینک‌های روبرو مواد غذایی طبیعی، چربی سوزی طبیعی، ۱۰ غذای سالم و مفید برای مغز: تقویت‌کننده حافظه شما، مزیت‌ها و ویژگی‌های دارویی شگفت‌آور ۴ نوع چای، روش‌های طبیعی شگفت‌آور برای سفید کردن دندان، مزایای ناشناخته خربزه برای سلامتی…!، مغز انسان یک سوپر کامپیوتر: ۸ تمرین ساده ولی مهم برای تقویت مغز، مزایای ناشناخته استفاده از ظروف مسی برای نگهداری آب…، مخصوص افراد بدنساز و ورزشکار: ۲۱ مواد غذایی دارای پروتئین بالا، انجییر و ۱۷ مزیت ناشناخته از این میوه، مزایای شگفت‌انگیز سیر برای کاهش وزن و سلامتی کلی بدن می‌توانید به پست‌های گذشته مربوط به خوردنی و سلامتی دسترسی داشته باشید…

 

😉 برای اطلاع از آخرین اخبار دنیای تکنولوژی و فناوری اطلاعات به کانال تلگرام ژورنال تکنولوژی ژوریت بپیوندید… 😉

منبع: وب‌سایت Stylenrich

نویسنده مطلب: فرشید وثوق

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *