مزایای شگفت‌انگیز خرما برای سلامتی انسان…

مزایای شگفت‌انگیز خرما برای سلامتی انسان...

“مزایای شگفت‌انگیز خرما برای سلامتی انسان…”


خرما از شیرین‌ترین میوه‌هاست که از ۶۰۰۰ سال قبل از میلاد وجود داشته است. این میوه در انواع، اندازه، شیرینی، بافت و رنگ متفاوت وجود دارد. اگر چه خرما را می‎توان مستقیما از درختان چید و خورد، ولی آنها عمدتا خشک و سپس خورده می‌شوند.

خرما منبع غنی از پتاسیم، مس، فیبر و سایر مواد مغذی دیگر است. بنابراین، این‌ میوه بسیار مغذی می‌باشد و مزایای مختلفی را ارائه می‌دهد. خرما یک میوه بسیار کوچک است، بنابراین شما برای دریافت انرژی باید بیشتر استفاده کنید. داده‌های تغذیه‌ای در خرما به شرح زیر است:

  • فیبر: ۶٫۵ گرم
  • پتاسیم: ۶۹۵ میلی گرم
  • مس: ۰٫۴ میلی گرم
  • منگنز: ۰٫۳ میلی گرم
  • منیزیم: ۵۴ میلی گرم
  • ویتامین B6 :مقدار ۰٫۲ میلی گرم
  • حاوی مقادیر زیادی قند است که تقریبا ۶۶٫۵ گرم در هر ۱۰۰ گرم خرماست.

 

تاریخچه خرما

در ابتدا خرما در عراق کشت شد، اما بعدها مصری ها با این میوه، شراب ساختند. این میوه به ملت‌های دیگر نیز راه یافت و به تمام کشورهای جنوب غرب آسیا، شمال آفریقا، اسپانیا، مکزیک و سایر نقاط در ایالات متحده سفر کرد.

اما هنوز هم این میوه به عنوان یکی از مواد اصلی در غذاهای خاورمیانه محسوب می گردد. با وجود این، حدود ۳۰ نوع خرما در سراسر جهان وجود دارد و در دسته‌های نرم، خشک و نیمه خشک طبقه بندی می شوند(این تمایز طبق محتوی سقز، گلوکز و فروکتوز است).

 

انواع مختلف تاریخ

  • محبوب‌ترین خرما در نوار غزه یافت می‌شود که قرمز و شیرین است. تنها در عراق، بیش از ۱۰۰ نوع خرما در دسترس می‌باشد.
  • انواع دیگر خرما در Zaghloul مصر یافت می‌گردد و دارای پوست قرمز تیره، ساختاری بلند، شکننده و شیرین است.
  • گران‌ترین خرما در عربستان سعودی یافت می‌شود که قهوه ای تیره، دارای گوشت بسیار نرم و فوق العاده شیرین است. خرمای نرم و تیره در عربستان بسیار محبوب هستند.

 

مزایای خرما

۱- بهبود هضم و از بین بردن یبوست

داده ها حاوی فیبر هستند که در ارتقای سلامت روده بزرگ مفید هستند. همچنین برای تنظیم حرکات روده مفید است. هر دو فیبر محلول و غیر محلول موجود در خرما می‌توانند در تمیز کردن دستگاه کلیه و گوارش کمک کنند.

دیگر مزایای مفید فیبر عبارتند از: کاهش خطر ابتلا به سرطان روده بزرگ، هموروئید، کولیت و غیره. شما می توانید خرما را در آب برای مدتی خیس و سپس آن را بجوید. این کار سیستم گوارش شما را تمیز و مشکلات یبوست را از بین می‌برد.

 

۲- سلامت قلب را بهبود می بخشد

خرما  در ارتقای سلامت قلب کمک شایانی می‌کند. باعث بهبود گردش خون می‌شود و با تمام مشکلات قلبی مبارزه می‌نماید.

 

۳- ضد التهاب

خرما مقدار منیزیم خوبی دارد که برای فواید ضد التهابی شناخته شده‌اند. این مورد به طور موثر می‌تواند احتمال ابتلا به بیماری‌های قلبی عروقی، آلزایمر، آرتریت و غیره را کاهش دهد.

 

۴- فشار خون را کاهش می‌دهد

منیزیم موجود در خرما نیز می تواند در کاهش فشار خون نیز کمک می‌کند. پتاسیم یکی دیگر از مواد معدنی مفید است که در برابر سایر مشکلات مرتبط با قلب ایستادگی می‌نماید.

 

۵- کاهش خطر سکته مغزی

یکی از مهمترین مزایای خرما، کاهش خطر سکته مغزی است که می تواند تقریبا ۹ درصد به ازای هر ۱۰۰ میلی‌گرم منیزیم که در هر روز مصرف می‌کند، کاهش یابد.

 

۶- منبع خوب ویتامین‌ها

خرما دارای ویتامین‌های مهم مانند A، B1، B2، B3، B5، و C است. این ویتامین‌ها برای حفظ سلامت شما مفید و همچنین سطح انرژی شما را با توجه به وجود قندهای طبیعی مانند ساکارز، گلوکز، فروکتوز و غیره بهبود بخشد.

 

۷- مفید برای استحکام استخوان

خرما غنی از منگنز، مس، سلنیوم و منیزیم، و برای استخوان‌ها بسیار مناسب و آنها را در شرایط سالم نگه می‌دارد. این میوه همچنین از پوکی استخوان جلوگیری می‌کند.

۸- دندان‌ها را سالم نگه می‌دارد

Fluorine موجود در خرما در سالم نگه داشتن دندان سالم کمک شایانی می‌کند.

 

۹- شادابی پوست را بهبود می‌بخشد

اگر کسی از مشکلات مرتبط با پوست رنج می برد، مصرف خرما می‌تواند بسیار موثر باشد. ویتامین C و D موجود در این میوه می‌تواند به افزایش کشش پوست کمک کند و سطح آن را صاف نگه می‌دارد. همچنین این میوه دارای خواص ضد پیری است که می‌تواند در پیشگیری از تجمع ملانین در بدن کمک کند.

 

۱۰- موثر در کنترل اعصاب

افراد برای کنترل عصبانیت می‌توانند خرما مصرف نمایند.

 

۱۱- مناسب برای بارداری سالم

هنگامی که یک خانم باردار در ۴ هفته قبل از زایمان خرما مصرف می‌کند، می‌تواند به طور قابل توجهی نیاز به کار القایی را کاهش دهد و این منجر به زایمان بسیار آسان و راحت خواهد شد.

 

۱۲- سیستم عصبی را تقویت می‌کند

خرما حاوی ویتامین B6 می‌باشد که در بهبود عملکرد مغز بسیار مناسب است. به غیر از آن، حاوی پتاسیم و سدیم که برای حفظ نظم عصبی بسیار مفید هستند. بنابراین، فردی که خرما مصرف می‌کند، می‌تواند به بهبود حافظه خود امیدوار باشد.

 

۱۳- کاهش وزن

خرما در کاهش وزن بسیار مفید می‌باشد. بنابراین، فردی که آرزوی کاهش وزن دارد می‌تواند بدون تاثیر بر روی سلامتی خود، خرما مصرف نماید.

 

۱۴- مناسب برای افزایش وزن

در حالی که در بالا ذکر شد خرما برای کاهش وزن مناسب است، این نقطه از ویژگی‌های خاص، خرما می‌باشد. با توجه به وجود پروتئین‌ها، قند و ویتامین‌ها، می تواند در افزایش وزن کمک شایانی کند.

 

۱۵- کاهش کلسترول

یکی از میوه‌های قدرتمند در کاهش سطح کلسترول است. خرما حاوی چربی کم و برای کنترل کلسترول بسیار مفید می‌باشد.

 

۱۶- غنی از پروتئین‌ها

یکی از مهمترین منابع پروتئینی، خرماست که در ساختن عضلات قوی‌تر بسیار مفید است. اکثر مردم سالمندان باید این میوه را در رژیم غذایی خود داشته باشند.

 

۱۷- سطح انرژی را افزایش می‌دهد

با توجه به وجود قندهای طبیعی در خرما، از جمله فروکتوز، گلوکز، یکی از بهترین میان وعده‌های مناسب است. این میوه انرژی لازمه را  فورا فراهم و فرد را سرحال می‌کند.

 

۱۸- مبارزه با کم‌خونی

به علت کمبود آهن، بسیاری از مردم به علت کم‌خونی دچار هستند. داده‌ها دارای مقدار زیادی آهن می‌باشند، که می‌توانند به فرد در مبارزه با مشکلات آنمی کمک شایانی کند.

 

۱۹- مبارزه با اسهال

یکی از مزایای مفید خرما، تأثیر آن بر اسهال است. بنابراین، فرد مبتلا به اسهال می‌تواند خرما را به عنوان مسکن مصرف نماید.

 

۲۰- مبارزه با ناتوانی جنسی

یکی از مشکلات عمده جوانان امروز، ناتوانی جنسی می‌باشد. خرما در مبارزه با این مشکل بسیار مفید است.

 

۲۱- تسکین‌دهنده مشکلات تنفسی

خرما به علت داشتن قدرت شفابخشی، در مبارزه با مشکلات تنفسی مفید است.

 

لطفا نظرات خود را در مورد این پست با ژورنال تکنولوژی ژوریت در میان بگذارید…

 

البته شما از طریق لینک‌های روبرو مواد غذایی طبیعی، چربی سوزی طبیعی، ۱۰ غذای سالم و مفید برای مغز: تقویت‌کننده حافظه شما، مزیت‌ها و ویژگی‌های دارویی شگفت‌آور ۴ نوع چای، روش‌های طبیعی شگفت‌آور برای سفید کردن دندان، مزایای ناشناخته خربزه برای سلامتی…!، مغز انسان یک سوپر کامپیوتر: ۸ تمرین ساده ولی مهم برای تقویت مغز، مزایای ناشناخته استفاده از ظروف مسی برای نگهداری آب…، مخصوص افراد بدنساز و ورزشکار: ۲۱ مواد غذایی دارای پروتئین بالا، انجییر و ۱۷ مزیت ناشناخته از این میوه، مزایای شگفت‌انگیز سیر برای کاهش وزن و سلامتی کلی بدن می‌توانید به پست‌های گذشته مربوط به خوردنی و سلامتی دسترسی داشته باشید…

 

😉 برای اطلاع از آخرین اخبار دنیای تکنولوژی و فناوری اطلاعات به کانال تلگرام ژورنال تکنولوژی ژوریت بپیوندید… 😉

منبع: وب‌سایت Stylenrich

نویسنده مطلب: فرشید وثوق

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *